Salgótarján történetéből kiemelkedően fontos tényezők:

 

A 9. sz. végén megjelenő honfoglaló magyarság birtokba vette a síkságokat, majd a folyóvölgyeket. A betelepülők a mai Nógrád megye egész területét megszállták.

A 10. sz. első évtizedeiben a honfoglaló Tarján nevű, hadrendnek tekinthető törzsének egyik csoportját telepítették le a belső gyepüvonal védelmére.

A 10-11. században városuk területe királyi birtokrendhez tartozott. Ekkor indult meg a várispánságok szervezése is. A mai Nógrád területén két ispánsági székhely jött létre. A névadó Nógrád vára valószínűleg már a honfoglalás előtt épülhetett. A másik székhelye a 11. sz-ban épített Hont nevű földvár.

A 13. század első felében indulhatott meg Salgó várának építése. Bár máig sincs feltárt írott forrás! Városunktól ÉK-re egy 625 m magas vulkáni kúpon található a vár. A név jelentése: " Fénylő, ragyogó, verőfényes, napsütötte hely, hegycsúcs.

1553. szeptember 20-án Balassa János, Bálint apja adománylevéllel megkapta a salgói birtokot.

1845. június 11-én látogatta meg Petőfi Sándor a várat. Ekkor írta a Salgó című költeményét.

Zagyvapálfalva 1910-ben kapta mai nevét. Közigazgatásilag ekkor egyesítették Felső-Pálfalvával, Andrásfalvát, Alsó-Pálfalvát, valamint Kotyházát, Csókás bányatelepet és az üveggyári telepeket.

 

 

Elnevezése - az egyik hagyomány szerint a 14. században élt birtokosáról kapta, akinek 4 gyermeke egy-egy falut, pusztát örökölt. Mások szerint viszont a 13. században kapta András nevű birtokosa után. IV. Bélának átadta e helyen a saját lovát. Így királyi adományként kapta Andrásfalva területét. Zagyvapálfalva 1961-től Salgótarján közigazgatási része.

 

1950. Június 15: megalakult Salgótarján ideiglenes városi tanácsa
1951: a város megyeszékhelyi rangot kapott
1954: megjelenik a Palócföld, átadták a Gépipari Technikumot
1955. dec. 7: a Zeneiskola megnyitása
1956. aug. 1: megnyílt az Állami Áruhát
1956. okt. 27: tüntetés és szobordöntés Salgótarjánban
1956. dec. 8: a salgótarjáni sortűz
1959: elkészült a Május 1. úti általános iskola
1964: átadták a Hotel Karancsot és a 211 sz. Ipari Szakmunkás Képző

1966: átadták a Pécskő utcai lakóházakat, és a Megyei Művelődési Központot 
1967: a Bolyai János Gimnáziumot, a Megyei Kórházat, a Gagarin Iskolát felépítették
1968: Beszterce lakótelep építése
1971: a Gorkij-lakótelepet elkezdték építeni
1972: átadták a zeneiskolát
1976: elkészült az autóbusz pu.
1978: márc. 20: Ifjúsági és Művelődési ház avatása Zagyvapálfalván
1981 febr. 2. a Beszterce-lakótelepi Ált. Iskola átadása
1984. febr. 2.: Szilváskőn sífelvonót avattak 
1986: elkészült a 211 sz. ISZI új épületegyüttese
1987 aug. 17: a Madách Imre Általános Iskola és Gimnáziun avatása
1987 szept. 30: felépült az új városháza épülete
1988. jún. 6: a Balassi Bálint Megyei Könyvtár épületének átadása
1996 márc. 23: a Rádio Focus megkezdte adását Salgótarjánban

 


Salgótarján volt, van, lesz?

 

Évek óta folyik a vita erről a valamennyi Salgótarjánban élőt foglalkoztató kérdésről az országos fórumokon, a helyi képviselő testületi üléseken, a sajtóban pedig még élénkebben. Milyen történelmi tények játszottak szerepet abban, hogy településünk megtartó képessége nőjjön, s az iskolavárossá válhatott? Vajon mik ezek a fontosabb helytörténeti összefüggések, melyek csak városunkban jellemzőek? Városunkat a szén emelte ki az ismeretlenségből és tette hazánk jelentős ipari központjává. ( A Nógrád megyei Levéltár 1990-ben jelentette meg azt a Dr. Diósi József által írt dolgozatot, melyben bemutatta a kiegyezés után meginduló sokoldalú fejlődést)
Az " egyszerű, igénytelen, eldugott kis palóc falucska" jövőjét - melyet még a XIX. század közepén is " kenyeretlen Tarjánnak" neveztek - az igazgatósági határozat döntötte el, amely a - bányaüzlet központjául a szénmedence közepén, jó összeköttetést biztosító országút mellett fekvő községet jelölte ki.
Ezt követően sorra alakultak a bányavállalatok ( a legjelentősebb az 1968-ban alapított kőszénbánya Rt.), s e község hamarosan a szénmedence centrumává vált. Jelentőségét fokozta a fővárossal 1867-ben kiépült összeköttetés. Ez lehetővé tette a gyáripar rohamos fejlődését is 1867-ben megalapították a Vasfinomító Rt-t, amely a későbbi egyesülés folytán a Rimamurány-Salgótarján Vasmű Rt. nevet vette fel. Majd az Üveggyár (1893) és a Vasöntöde (1894) megépítésével a nagyipar megváltoztatta a település képét.
Az egyenetlen fejlődés oka a sajátos várospolitikában is keresendő - "Salgótarján ugyanis - írja róla Szabó Zoltán A Cifra nyomorúság c. könyvében - nem született, hanem készült" a kapitalisták érdekei szerint. Így hat Salgótarján jött létre:
a bányai, az acélgyári, a palackgyári és vasöntödei mellett a település közepén terült el a tulajdonképpeni falu. Majd később: a város nyugati részén a hivatalnokok városa.
Az iparosodás kihat a lakosság létszámára, összetételére is. A nemrég még " nadrágszíjparcellákat" művelő őslakosság, a "
helyestövesek és ivadékaik" a gyárakba és bányákba szorultak. A munkásszükséglet ugrásszerű létszámemelkedéshez vezetett. Amíg Salgótarjánban 1857-ben mindössze 926-an laktak, 1900-ban az összlakosság 13 552 főt tett ki, s megyénk legnépesebb községévé vált.

 

 

A városfejlesztő tényezők következtében a kisközség fokozatosan fejlődött a szűkebb körzet, majd 1908-ban a járás politikai, közigazgatási, kereskedelmi és kultúrális központjává. S majd 1922-től rendezett tanácsú várossá vált; 1929-től megyei városi elnevezést kapott.
A kapitalista fejlődés Salgótarjánra is érvényes igényeinek megfelelően szükségessé vált a közoktatás polgári rendszerének a kiépítése.
A népoktatás átfogó rendezése Eötvös Józsefre várt. Felismerte, hogy megindult polgári fejlődés megköveteli az elemi fokú oktatás kiterjesztését, a termeléshez szükséges alapvető ismeretek elsajátítását. Az európai mércével mérve is jelentős 1868. évi 38. törvény szabályozta a népoktatással kapcsolatos követelményeket. Azonban a törvényt városunkban is csak hosszabb távon  tudták megvalósítani.
Településünkön - a betelepülők említett nagy száma miatt - gondot okozott az iskoláztatás. Ugyanis Salgótarjánban ekkor, a törvény életbe lépésekor, egy valószínűleg 1836-ban alapított egytantermes, egytanítós, rossz állapotú iskola működöt. Nem tudta befogadni a gyermekeket. Évről évre fokozatosan bővítették a katolikus iskola tantermeit, s a tanítók számát is.
Az evangélikus hitfelekezet csak 1900-ban tudta felépíteni és beindítani az egytantermes, s egytanítós iskolát.
Az izraelita hitfelekezet is csak 1871-ben nyitotta meg egytanítós, s egytantermes intézményét.
Közben az idetelepült vállalatok - élve a törvényes lehetőséggel - egymás után nyitották meg népiskoláikat. Fölismerték ugyanis a megfelelő elemi és speciális ismeretekkel rendelkező képzett munkaerő biztosításának a jelentőségét. Másodrészt - a saját iskolájukban - a vállalati érdekeknek megfelelően tudták alakítani az erkölcsi arculatát is. Salgótarjánban elsőként a Vasfinomító Társulat - ma is használt nevén az acélgyár - nyitotta meg egytantermes, egytanerős iskoláját 1870-ben. Ekkor 3 tannyelvű (magyar, tót, német) iskolaként működött. A vállalat folyamatosan bővítette, fejlesztette, a jó hírnévre szert tett iskolát.
Hasonló a helyzet a Kőszénbánya Rt-ben is, amely 1871-ben hozta létre a kéttantermes, kéttanerős bányatársulati elemi népiskoláját. A tanulólétszám állandó emelkedése miatt meg kellett építeni egy új iskolát. a bányaigazgatóság egy egyemeltetes, központi fűtéses, kiválóan felszerelt, "luxuskivitelű iskolát" építetett, amelyet 1884. október 7-én adtak át.
Kevésbé jelentős az Egyesült magyarhoni Üveggyárak Rt. által 1894-ben alapított palackgyári (üveggyári) iskola. Ez is egytantermes, egytanerős, 6 osztályú, "vegyes" iskolaként működött. Az 1902/03-as tanévben a beírt tankötelesek száma így alakult: acélgyári társulati elemű iskola: 452 tanuló; bányatelepi központi iskolába: 505 fő; palackgyári társulati iskolába: 61 fő katolikus elemi iskolába: 341 fő; izraelita elemi iskolába: 161 fő; evangélikus elemi iskolába: 61 fő.

 

A kialakult iskolahálózat a századfordulásig a kor igényei szerint megfelelő feltételeket biztosított az elemi népoktatás számára. Salgótarjánban a századforduló időszakára számos feszültség halmozódott fel az elemi népoktatásban. Ennek oka, hogy az iskolahálózat nem tudott lépést tartani a tankötelesek számának állandóan növekvő számával. Emiatt emelkedet az egy tanteremre és az egy tanítóra futó tankötelesek száma. Valamennyi iskolában nőtt a zsúfoltság. Emiatt is szemmel láthatóan nőtt az iskolakerülő tanulók száma.
A nagyközség képviselőtestülete is elismerte: "ily nagy számú növendék pusztán a helyszűke miatt még a legelemibb oktatást is nélkülözi."
A helyzet súlyosságát mutatta az is, hogy a salgótarjáni képviselőtestület 1905. aug. 18-i rendkívüli közgyűlésén úgy határozott, hogy a vallás- és közoktatási miniszterhez fordul: Vagy államosítsa a népiskolát vagy segélyezze a felekezetieket. A VKM először azt közölte: az iskolák államosítása ekkor nem lehetséges. Egyben utasította a képviselőtestületet, hogy szervezze meg a községi iskolát.
De többéves küzdelem után, 1909. február 23-án Salgótarján  képviselőtestülete kinyilvánította, hogy a a katolikus, az evangélikus hitfelekezeti, valamint a palackgyári társulati iskolát szeptember 1-től államosítják.
Ez nagy jelentőségű lépés volt a város oktatástörténetében is. Egyrészt lezárt egy feszültségekkel teli időszakot. Másodrészt: a nagyközség előljárósága 120 ezer korona kölcsönnel két teljesen új, korszerűen felszerelt iskolaépületet adtak át. A tanulók és a gyermekek is előnyösebb helyzetbe kerültek. Mindezek módosították városunk iskolahálózatát. Ugyanis ezáltal létrejött Salgótarján és közvetlen környékén a a több évtizeden át működő iskolakörzeti rendszer. Az ismét fejlődésnek indult salgótarjáni népoktatásban azonban súlyos károkat okozott az első világháború. Ez évek, múlva is éreztette a rossz hatását.
A Tanácsköztársaság rövid fennállásának ideje alatt is nagyhatású intézkedéseket hozott a közoktatás területén is. Az oktatási rendszer gyökeres átalakítását tűzték ki fő célul. Salgótarján mellett 1919. májusában lezajlott harcok is kedvezőtlenül befolyásolták a település életét, de az iskolák helyzetét is. Ugyanakkor a nagyközség katonai-, politikai- és gazdasági szempontból is jelentőssé vált.
A Nógrádvármegyei Intézőbizottság valamennyi helyi iskolát értesített 1919. június 3-án, hogy " az iskolák köztulajdonba vétetnek." Forrásaink szerint - az acélgyári iskola kivételével - valamennyi iskolánkat államosították ekkor. A Tanácsköztársaság salgótarjáni 141(!) napja is kevésnek bizonyult arra, hogy a beindult folyamatok eredményei beérjenek.
A Tanácsköztársaság leverését gyorsan követette a szocialista vívmányok felszámolása. A Vallás-és Közoktatási Minisztérium rendeletet adott ki, amelyben hatályon kívül helyezték a tanácskormány rendelkezéseit.



A VKM rendeletet adott, amelyben utasította az iskolafenntartókat: vizsgálják ki, hogy tanítóik milyen magatartást tanusítottak a Tanácsköztársaság alatt. Salgótarjánban számos vizsgálatot folytattak. Pl: az egyik tanítónőt azért próbálták elmarasztalni, mert a szakszervezet nőegyletét vezette.
1919. szeptember 16-án a minisztérium körrendeletet adott ki, amelyben a nevelés fő feladatául a nemzetnevelést tették.
A változások nyomon követhetők a salgótarjáni elemi népiskolák pedagógiai tevékenységében is.
A bányatársulati iskola igazgatótanítója pl. legfőbb célnak azt tekintett, hogy "a tanulókat vallásos, hazafias és tekintély tisztelő, de önérzetes magyar állampolgárokká neveljék. "
Az acélgyári társulati iskola nevelési gyakorlata reflektorként
szolgált a többi iskola számára. Így a tanítást mindig imával kezdték; vasár-és ünnepnapokon a tanítók vezetésével a  tanulók templomi vallásgyakorlaton vettek részt. Megkülönböztetett figyelmet fordítottak a tanórán-és iskolán kívüli nevelésre is (pl. cserkészet, leventemozgalom). 1932-től gyakoribbá váltak a városi szintű cserkészriadók, hadjáratok, csapatriadók. A salgótarjáni iskolák nevelő-oktató-munkájának eredmányessége - a tanfelügyelők rendszeres vizsgálata alapján - megállapították, hogy az acélgyári társulati iskolát megyei, de országos viszonylatban is a legjobbak közé sorolták; a bányatársulati iskolákat kiválónak minősítették; az állami iskolákat pedig jónak mondtak. Ennek oka: részben a tanulók összetétele, részben pedig a feltételrendszerrel magyarázható.
Településünkön ebben az időszakban is nagy gondot okozott, hogy folyamatosan emelkedett a város lélekszáma / pl. 1941-ben : 20 318 főre. Így nőtt a tanköteles tanulók száma így alakult: acélgyári központi elemi iskola: 352 fő; bányatelepi tagiskolája: 129 fő; bányatársulati központi iskola: 344 fő; forgács telepi tagiskola: 175 fő; somlyóbányatelepi tagiskola: 78 fő; körzeti állami elemi iskola: 146 fő; körzeti állami elemi fiúiskola: 271 fő; körzeti állami elemi iskola 275 fő. Az új iskoláztatási törvény miatt jobban megkövetelték az iskolába járást, növekedett az iskolába járók száma. Ez viszont újra zsúfoltságot okozott az iskolákban, s ez a Horthy-korszakban sem szűnt meg a kivétek ez alól az acélgyári társulati iskola, amely egy igen korszerű, új épületbe költözött. Mind az ide járó gyerekek száma. Viszont a bányatársulati iskolákban - az állandóan betelepülő bányászok gyermekeinek növekedése miatt - a kritikus 60 fő körül mozgott  ebben az időszakban.
Az állami iskolákban a gyermekek rosszabb feltételek között tanultak. Számuk az 1925 éviről 1941-re a duplájára  emelkedett. S nőtt a munkanélküli, a szegény családból származó számaránya. Pl. az 1940/41-es tanévben, a törvényben előírt beiratási díjat sem tudta befizetni a II körzeti leányiskola tanulóinak33,5%-a II. Körzeti fiúiskolába járó gyerekeknek 42,9%-a. Feltehetően az is szerepet játszott abban, hogy a  szüleiknek 85-90%-a napszámos, illetve gazdasági cselédként élt, dolgozott.

 


A Növekvő számú árva és szegénysorsú tanuló segélyezése érdekben valamennyi iskola kezdeményezően lépett fel. Azonban a társulati iskolákba járó gyerekekkel, e tekintetbe is jobb helyzetbe kerültek.
Az állai elemi iskolákban kisebb mértékben részesültek a segélyekből. bár azokban az iskolákban magasabb volt a rászorulók aránya. Pl: 1940 karácsonyán is nyomorenyhítő akciókat szerveztek, ahol a városi rendezvényen 120 tanuló cipősegélyt kapott.
Az említett iskolarendszer a két világháború között működött.
A második világháborús pusztítás az iskolákat súlytotta a legjobban Salgótarjánban is. Mindemellett a felszabadulás után az egységes állami iskolai szervezet kialakítása kapott ösztönzése.
A szovjet típusú átalakulás szerint a népiskola, a gimnázium s a polgári iskola helyett általános iskolát kell szervezni. Ezt mondta ki a 6650/1945 M.E. számú miniszertanácsi rendeletet. Ez minden gyermek számára kötelezően és ingyenesen biztosítani szándékozott az egységes alapműveltséget és az egyenlő esélyt a magasabb iskolába jutásra. Városunk iskolaépületeit a légicsapások megkímélték ugyan, de az épületeken belül óriási károkat okozott a háború.
Ennek ellenére megyénkben elsőként Salgótarjánban indult meg az iskolák helyreállítása. A városi nemzeti bizottság szervezte meg a közmunkákat. Így másfél hónappal a településünk felszabadulása után, 1945. február 12-én megkezdődhetett a tanítás az iskoláinkban.
Salgótarjánban az 1945/46 -os tanévben a következő népiskolákban tértek át a 8 osztályos iskolai képzésre: II Körzeti fiú; II Körzeti leány; III Körzeti; Acélgyári társulati iskola.
Azonban a 8 osztályos általános iskola létrehozás - hiába írta elő az új törvény - csak fokozatosan történhetett meg.
Az állami iskolák és a társulati iskolák feltételrendszer közötti különbségek az általános iskolává szerveződés előrehaladtával tovább fokozódtak. Emiatt az iskoláztatásban városunkban is feszültségek keletkeztek; Ezek feloldása csak országosan volt lehetséges; Erre a helyi hatóságok nem voltak képesek. Ezek a tények szinte elkerülhetetlené tették az iskolák államosítását. Az MKP és az SZDP salgótarjáni egyesítő konferencián 1948. május 9-én szóltak arról, hogy " minél sürgetőbben meg kell valósítani az iskolai reformot, ami az iskolák államosításával kezdődtek ."
Salgótarján megyei város Nemzeti Bizottsága 1948. május 31-én egyhangúlag határozott az iskolák államosítása mellett.
A magyar országgyűlés 1948. június 16-án elfogadta az iskolák államosítására vonatkozó javaslatot. Az 1948. őszi 33. törvény elrendelte az iskolák, a tanulóotthonok, sőt a kisdedóvodák állami kezelésbe vételét is. Az államosítással lehetővé vált az iskolák szervezezeti összevonása is. Emiatt városunkban a következő általános iskolák jöhetnek létre ebben az időszakban: Központi Állami Általános Iskola, Állami Általános Fiúiskola, Acélgyári Általános Iskola, Bányatelepi Általános Iskola, Forgácstelepi Általános Iskola, Salgóbányatelepi Általános Iskola, Somlyóbányatelepi Általános Iskola. Ezek az intézmények hosszabb ideje működtek városunkban.

 


Összefoglalva:
Az iskoláztatás 1868 és 1948 között Salgótarjánban ellentmondásosan fejlődött. Falvacskából megyei várossá előlépett település fellendülése országosan is, megyénkben is páratlan. Ebben döntő szerepet játszott a szénbányászaton alapuló iparosodás. Ez teljesen megváltoztatta városunk társadalmi, gazdasági szerkezetét. S meg kellett teremteni és folyamatosan fejleszteni a közoktatást is.

 

 

 

Felhasznált Szakirodalom:

1. Dr. Diósi József: Salgótarján népoktatásügyi 1868-1948 között.
    In: Egyesületek iskolák nemzetiségek nógrád vármegyében a 18-20 sz-ban
    szerk. A. Varga László
    Kiadja: A Nógrád megyei Levéltár Salgótarján, 1990.

2. Salgótarjáni új almanach
   
szerk: Cs. Sebestyén Kálmán és Szvircsek Ferenc
    Kiadja: H Nógrád Történeti Múzeum
Baráti társaság Salgótarján, 1997.

3. Salgótarján története
  
    Főszerk: Szabó Béla Salgótarján, 1972

 

vissza

Köszönöm, hogy elolvastad ezt az oldalt, mert nagyon sok munkám van benne. Ha le akarod másolni, kérlek legalább a nevem írd alá. Köszönöm.